Geplaatst op donderdag 12 januari 2017

Digitalisering in de horeca; onmisbaar of onnodig?

Sinds het begin van het digitale tijdperk in de jaren ’90 is er een hoop veranderd in de wereld om ons heen. Digitale apparaten zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons leven of in de zakelijke wereld. Maar hoe zit dit in de horeca? Waarom voegen digitale apparaten zoveel toe in de horeca en wat zijn redenen om niet te investeren in deze apparaten?

 Tijd, geld en moeite

Een groot deel van de horecabedrijven werkt met minimaal één digitaal systeem. Dit kan onder andere zijn om bestellingen op te nemen of om reserveringen aan te nemen. Toch zijn sommige horecabedrijven nog niet helemaal overtuigd van de voordelen van digitale systemen. Volgens hen is tijd, geld en moeite de drempel voor het aanschaffen van een digitaal systeem. Daarbij moeten personeelsleden het systeem ook onder de knie krijgen. Wanneer systemen niet goed geïmplementeerd worden, kunnen zij namelijk  voor onduidelijkheden zorgen, waardoor de voordelen ervan vaak nog onopgemerkt blijft.

Meer gemak

Wanneer je de nadelen afweegt tegen de voordelen, komen toch veel horecabedrijven tot de conclusie dat het aanschaffen van een systeem erg handig is. Zo brengt digitalisering vooral veel gemak met zich mee. Neem bijvoorbeeld het systeem om bestellingen op te nemen; door middel van de bijbehorende handhelds kunnen bestellingen veel gemakkelijker worden doorgegeven aan het bar- en keukenpersoneel. Hierdoor hoeft het personeel niet langer heen en weer te lopen om bestellingen door te geven en wordt de efficiëntie dus flink verhoogd. In de tijd die het personeel hiermee wint, kan er meer aandacht aan de gasten geschonken worden of kunnen er extra gasten geholpen worden. Dergelijke systemen bestaan er ook om het keukenpersoneel of het management efficiënter te laten werken, waardoor er binnen ieder bedrijf veel tijd en geld bespaard kan worden.

Efficiëntie, Besparen en Rendement Verhogen

Daarnaast biedt digitalisering ook de mogelijkheid om alle informatie van het bedrijf op te slaan en op ieder willekeurig moment te raadplegen. Dit biedt veel voordelen voor zowel het management als het bedienings- of keukenpersoneel. Zo kunnen de bestellingen van gasten, de roosters van het personeel of de recepten in de keuken eenvoudig ingezien worden. Het digitaliseren van bestellingen en roosters gebeurt al langer, maar het vastleggen van recepten is nieuw. Het beheren van recepturen zorgt ervoor dat alle medewerkers in de keuken op de hoogte zijn van de ingrediënten, de bereiding en de opmaak van de gerechten. Dit scheelt heel veel tijd in de uitleg omdat je als chef-kok gewoon kan verwijzen naar het bereidingsfilmpje. Het systeem voor in de keuken, heet het keukenmanagement systeem en is gekoppeld met verschillende leveranciers. Dit zorgt ervoor dat de inkoopprijzen altijd up-to-date zijn. Hierdoor is direct inzichtelijk of de marges nog kloppen en kan de verkoopprijs van een gerecht eenvoudig worden berekend. Door hier tactisch op in te spelen, verhoog je uiteindelijk je rendement.

Al met al biedt digitalisering dus veel mogelijkheden voor de horeca. Het is echter wel belangrijk om er de nodige tijd en moeite in te steken, zodat een systeem goed geïmplementeerd kan worden en daardoor des te meer voordelen biedt voor het personeel.

Welke voordelen ervaart u van digitalisering?