Geplaatst op dinsdag 14 november 2017

3 successtappen voor gemotiveerd personeel

3 successtappen gemotiveerd personeelDe horeca is weer volledig up-and-running en door de crisis is deze branche enorm opgeschoond. Alleen de beste restaurants zijn overeind gebleven. De concurrentie is sterker dan ooit en goede en gemotiveerde bediening is schaars. Wanneer je goed getrainde werknemers in dienst hebt, wil je dat graag zo houden. Hoe je als horecaondernemer je personeel kan blijven motiveren en uitdagen, lees je in de blog.

Openheid

Momenteel werkt vooral generatie Z (iedereen die geboren is tussen 1992 en nu) in de horeca. Deze generatie werkt niet alleen voor het geld, zij willen ook weten waarvoor zij het doen en willen geïnspireerd raken. Generatie Z is dus erg resultaatgericht, volgens Marinus Bolthof, horecaondernemer. Het is daarom belangrijk om open te zijn naar je personeel.

 

Vertel bijvoorbeeld hoeveel omzet de lunch heeft gedraaid of laat andere relevante cijfers zien. Hiermee creëer je meer betrokkenheid naar de zaak. Ook is het slim om soms advies te vragen. Bijvoorbeeld bij het aanpassen van het drankenassortiment. Welke dranken mist jouw personeel nog? Door veel met je werknemers te delen, voelen zij zich een belangrijk onderdeel van het succes. Hierdoor zijn zij geneigd om harder te werken.

Duidelijkheid

Iedereen is gebaad bij duidelijke communicatie. Vertel daarom wat je verwacht van je personeel. Wanneer taken niet duidelijk zijn ontstaat er namelijk heel snel chaos in de workflow. Niet alleen op de vloer is duidelijkheid belangrijk. Duidelijkheid over het rooster, vrij vragen en ruilen van diensten zorgt voor veel tevredenheid bij jouw werknemers. Gelukkig zijn hier handige apps en systemen voor. Dit neemt ook nog eens veel werk uit handen voor de horecaondernemer.

Succesdoelen

Als laatste punt: stel succesdoelen met je team. Dit zorgt niet alleen voor meer omzet, maar ook voor goede teamspirit en gemotiveerde werknemers. Opper bijvoorbeeld een wedstrijdje om de meeste Gin Tonics te verkopen. Als prijs mag de persoon die het meeste verkocht heeft, een Gin Tonic als sluitdrankje. Marinus Bolthof heeft ook een interessante kijk op het stellen van succesdoelen. Hij werkt, in zijn eigen zaak, met stappentellers. Dit motiveert personeel om extra stappen te zetten, want degene die de meeste stappen zet, wint! Dit betekend dat de bediening meer door de wijk loopt en dus meer bestellingen opneemt. De horecaondernemer kan de gegevens van de tellers ook registreren en zo wordt het inzichtelijk wanneer de drukke momenten zijn.

Wanneer je dus goed communiceert met jouw mensen, kunnen zij meer voor je zaak betekenen en stimuleer je de verkoop van je producten. Openheid, duidelijkheid en het stellen van succesdoelen, motiveert de bediening in het behalen van goede resultaten. Hierdoor groeit de teamspirit en het verantwoordelijkheids- en betrokkenheidsgevoel. Jij hebt, als horecaondernemer, een gemotiveerd team en daarbij vinden jouw werknemers jouw restaurant een fijne werkplek. Dat is pas een win-win situatie!

Vind je het ook belangrijk dat je werknemers jouw zaak een fijne werkplek vinden doordat processen efficiënt verlopen en alle communicatie over het rooster en andere personeelszaken duidelijk zijn? Kijk dan hier voor alle horecaoplossingen.