Geplaatst op woensdag 30 mei 2018
Deel dit artikel

Personeel is het kloppende hart van de horeca. Naast dat er simpelweg handjes nodig zijn om de boel draaiende te houden, is het in deze branche nog meer dan elders zo dat het personeel ook de sfeer bepaalt. De gastvrouw bepaalt de beleving van de gasten vanaf het moment dat ze binnen komen, de chef creëert de smaak van de avond en de bediening zorgt voor een onbezorgde tijd door op alle details te letten. De ervaring van gasten wordt dus grotendeels bepaald door de mensen die in de zaak rondlopen. Als ondernemer moet je dus zorgen dat je de gewenste sfeer dus ook goed overbrengt op je medewerkers.

Met de zomer nu echt in zicht begint voor de horeca een periode van drukte op het terras, een eindeloze stroom biertjes en avonden waarop het nog lang gezellig blijft. Maar dat betekent ook een periode van nieuwe medewerkers, invalkrachten, zomerbaantjes en wisselende diensten. Natuurlijk probeer je zo veel mogelijk met een vast team te werken, maar de toenemende drukte en de onvermijdbare vakanties zorgen ervoor dat je niet altijd hetzelfde team op de vloer hebt. Toch wil je de ervaring voor je gasten op hetzelfde niveau houden en dat jouw team ook jouw sfeer uitdraagt.

Kijk verder dan een CV

Nieuwe medewerkers vinden blijft een uitdaging in de branche. Er zijn veel handjes nodig en relatief weinig beschikbaar – dan kan je niet al te kritisch zijn. Wees toch wel trouw aan jezelf met sollicitaties. Het cliché is waar: een mens is meer dan de som van zijn onderdelen, en een medewerker is ook meer dan een som van zijn ervaringen. Daarom is ervaring in dezelfde functie niet per definitie een succesformule, want gewoontes die niet met jouw visie stroken zijn lastig af te leren. Kijk daarom vooral naar of iemand dingen kan en wil oppakken. Ervaring is zeker belangrijk, maar nog belangrijker is of deze persoon bij de zaak past. Daar doe je het huidige team ook een plezier mee. Je moet immers de hele zomer nog samen bikkelen/genieten/afzien.

Aanpakken

Nee hier impliceren we zeker niet dat de ondernemer niet van aanpakken weet, of dat dit het geval is bij de medewerkers. Maar juist dat je samenwerken in de gastvrijheidsbranche gestructureerd moet aanpakken. De drukke dagen vliegen (gelukkig) om de oren, maar neem een pas op de plaats en pak de regie aan het begin van het seizoen. Teambuilding wordt nog wel eens gezien als een pleziertje wat je de medewerkers gunt. Natuurlijk waar, maar het originele doel moet niet voorbijgegaan worden. Onderneem dus eens een activiteit waarbij de focus ligt op elkaar leren kennen en samenwerken.

Betrokken

Betrek ook nieuwe en tijdelijke medewerkers bij het team. De lange, warme en vermoeiende dagen die ze draaien kunnen er echt in hakken. Dan is het belangrijk dat je van elkaar op aan kunt. Samen een drankje doen na een lange shift is dus ook belangrijk om de onderlinge contacten goed te houden. Investeer af en toe tijd in je medewerkers en zie hoe zij die aandacht doorgeven aan je gasten.

Omdat personeel zo’n belangrijke rol speelt in de horeca, is het extra van belang je mensen te koesteren. Wees je bewust van het effect dat de teamdynamiek heeft op de sfeer in jouw onderneming. Communicatie is hierin cruciaal. Je kan aan de ene kant zorgen voor efficiënte communicatie door personeelsplanning te automatiseren, zodat er aan de andere kant tijd is voor de persoonlijke momenten 1 op 1. 

Deel dit artikel

Vragen? Wij nemen geheel vrijblijvend contact met je op!

Wij komen graag bij u langs

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.