Geplaatst op donderdag 12 januari 2017

Maakt u uw roosters al online?

Veel horecaondernemers werken nog met eenvoudige Word- of Excelsheets om hun roosters op te stellen en via de mail naar hun collega’s te versturen. Alhoewel dit een makkelijke manier lijkt, valt dit in de praktijk toch vaak tegen. Deze Word- of Excelsheets zijn namelijk niet erg geschikt om de beschikbaarheid van de medewerkers op een duidelijke manier inzichtelijk te krijgen tijdens het roosteren. Hierdoor kan het voorkomen dat er regelmatig fouten in het rooster gemaakt worden.

Daarnaast worden er na het communiceren van het rooster vaak nog wijzigingen aangebracht. Zo kan het voorkomen dat er diensten worden gewisseld tussen werknemers onderling of dat er werktijden worden aangepast. Om ervoor te zorgen dat alle werknemers na zo’n wijziging op de hoogte zijn van het actuele rooster, wordt het rooster dan opnieuw naar iedereen verstuurd. Dit is erg omslachtig, kost onnodig veel tijd en zorgt voor veel verwarring.

Efficiënter plannen?

Het is dan ook zeker de moeite waard voor horecaondernemers om een online planningstool aan te schaffen. Online planning biedt namelijk veel mogelijkheden om het roosteren makkelijker en dus efficiënter te maken. Zo kunt u rooster-templates maken, die telkens opnieuw gebruikt kunnen worden. Dit doet u aan de hand van een duidelijk overzicht van de beschikbaarheid en inzetbaarheid van uw medewerkers. Op deze manier ziet u precies wie u wanneer in kunt plannen en zijn alle diensten binnen een mum van tijd ingevuld.

Vervolgens kunt u het rooster online beschikbaar stellen aan al uw medewerkers via een app. Hierdoor hebben uw medewerkers altijd en overal toegang tot het rooster.  Tevens worden alle eventuele wijzigingen meteen doorgevoerd in het online rooster, waardoor het rooster continu up-to-date is. Hiermee voorkomt u misverstanden over afspraken die onderling gemaakt zijn; alle afspraken omtrent het rooster staan namelijk online opgeslagen en zijn voor iedereen inzichtelijk.

Een online planningstool kan u dus goed helpen om alle zaken omtrent het rooster makkelijker en sneller te regelen. Dit zal u een hoop tijd besparen, die u liever aan uw gasten besteedt.

Wilt u ook tijd besparen op het inroosteren van uw personeel? Neem dan contact op!