Geplaatst op dinsdag 21 augustus 2018
Deel dit artikel

“Ik kan m’n tijd toch wel beter besteden dan zitten te Facebooken enzo?!”

Ja natuurlijk! De kracht van je zaak is natuurlijk de sfeer, de kwaliteit van wat je serveert en de gastvrijheid van je mensen. Gasten komen naar jou toe voor de ervaring, en een goede ervaring maakt dat ze keer op keer terugkomen.

Maar anno 2018 gaat de ervaring van de gast verder dan wat er op tafel staat. Wat er in de zaak gebeurt, vindt zijn weg naar buiten – vaker dan ooit dankzij de digitale snelweg. Het is niet alleen steeds makkelijker, maar ook steeds gebruikelijker geworden om op allerlei platforms je mening te geven. Dit is zeker niet anders voor horeca gasten – massaal checken ze in op de locatie, maken ze een foto van het gerecht of geven ze hun recensie op hun favoriete website. Tijdens en achteraf gebeurt er dus genoeg in en met jouw zaak, maar voor het bezoek wordt net zo online gezocht. Mensen zoeken online naar je bedrijf, en vormen hun mening aan de hand van recensies op de social media. Ondanks dat men zijn eigen kritische blik wel houdt, hebben deze kleine snippers online content wel degelijk effect bij de keuze.

 

Dus zo’n beetje elke horeca zaak heeft wel een social media pagina om toch ook maar “aanwezig te zijn”. Zo nu en dan wordt daar wat op gepost, maar vaak zit er verder geen plan achter. En het is ook lastig om steeds iets nieuws te bedenken om erop te plaatsen en schiet het er vaak bij in. Je bent ten slotte horecaondernemer: je passie ligt in de dagelijkse business van je bedrijf, niet in de social media. Toch is het zonde. Want het kan zo leuk, eenvoudig en lonend zijn om hier wat aandacht in te steken.

Welke social media?

Bron: Newcom

Er zitten gewoon maar 24 uur in een dag, en er wordt al zo keihard gewerkt in deze branche, dus je hebt niet de tijd om eindeloos online te zitten. Kies dus de platforms waar je in korte tijd toch goed mee uit de voeten kunt, het moet immers wel leuk blijven. Met dagelijks 7,6 miljoen Nederlandse gebruikers, is Facebook de voor de hand liggende keus, alleen WhatsApp wordt dagelijks meer gebruikt, maar dan vooral om directe berichten naar familie, vrienden, kennissen en collega’s te sturen. Facebook is niet alleen veel gebruikt door gasten, maar grote kans dat je er zelf ook al een beetje bekend mee bent. Dan is het makkelijk opzetten en onderdeel maken van je dagelijkse routine. Verder is Facebook veelzijdig: het biedt ruimte voor filmpjes, foto’s en tekst, maar ook recensies en reacties van gebruikers en bezoekers. Houd wel in gedachten: ondanks de sterke positie in de groep gebruikers boven de 20 jaar, zit de groep jongeren onder 20 jaar zitten steeds minder op Facebook. De snelste groeier is Instagram. Zeker onder de jongeren 15-19 jaar – 50% zit dagelijks op Instagram. Dit platform is dus vooral qua doelgroep interessant, maar zeker ook vanuit praktisch oogpunt. Instagram draait om beeld. En mensen eten niet alleen graag lekkere dingen, maar ze kijken er ook graag naar. Instagram is hét medium om je volgers visueel te laten watertanden. 

Wat post ik?

Post uiteraard gerust wat je zelf wilt, maar beschouw je social media als je online visitekaartje. Je maakt het jezelf makkelijk als je vooraf een plan maakt – zo heb je handvatten hoe en wat te doen wanneer je online gaat. Jouw zaak heeft een bepaalde sfeer, en deze wil je zowel in tekst als in beeld overbrengen. Uitspraken die heel goed passen bij een café, zijn minder geschikt voor een chic restaurant. Foto’s van goede feestjes zijn heel anders op de pagina van een dancing, dan op die van een pannenkoekenrestaurant. Hier een aantal suggesties die je eenvoudig kan gebruiken:

  1. Laat zien wat je te bieden hebt: wat zijn de gerechten en welke drankjes worden er geserveerd. Kleurig eten met een neutrale achtergrond en drankjes in mooie en aparte glazen doen het goed.
  2. De sfeer kan je goed omschrijven maar ook laten zien in overzichtsfoto’s – schiet eens wat plaatjes in de zaak, maar let hierbij er wel op dat je geen mensen ongevraagd herkenbaar in beeld brengt. 
  3. Je kan ook eens een medewerker of een gast aan het woord laten – bezoekers van de social media horen graag eens van een ander wat er nou zo leuk is om bij jouw zaak te werken of eten. 

 

En wat dan nog?

Zo, je zit op social media – maar wat dan nog? Aanwezig en vindbaar zijn is praktisch, maar ook al niet meer genoeg. Je wil een netwerk opbouwen, jouw publiek. Maar netwerken is een activiteit op zich. Je kan uiteraard je eigen social media noemen en vermelden bijvoorbeeld op je eigen website of in de reserveringsbevestiging. Maar denk ook eens verder. Link met en like je leveranciers, lokale initiatieven, partners en bedrijven. De laatste tip, maar zeker niet minst belangrijke, is: reageer! Als een gast een foto neemt en daarbij jouw bedrijf tagt, geef dan gerust een digitaal duimpje omhoog. Als er vragen worden gesteld op de pagina, probeer hier snel op te antwoorden. En als een gast de moeite neemt op een recensie te schrijven, reageer hier dan op. Ook al is het een negatieve post, dan is er blijkbaar ruimte voor verbetering. En andere lezers hebben veel meer begrip voor een jammerlijke situatie met een goede oplossing/uitleg, dan voor een onbeantwoorde klacht. Stuur, plaats en post dus regelmatig leuke originele content, maar blijf niet alleen maar focussen op wat je zelf te zeggen heb. Reageer en heb interactie zoals je dat normaal in je zaak ook zou doen. Heb vooral ook een beetje plezier op de social media met je gasten en volgers! Dit draagt allemaal bij aan de complete, online en offline, ervaring van jouw zaak.

De cijfers komen uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy.

Deel dit artikel

Vragen? Wij nemen geheel vrijblijvend contact met je op!

Wij komen graag bij u langs

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.