Geplaatst op woensdag 16 januari 2019
Deel dit artikel

5 trends voor de horeca in 2019

De Horecava is weer voorbij en dat betekent dat het horecajaar 2019 nu echt is begonnen. Als we even snel terugkijken op vorig jaar, kunnen we wel zeggen dat voor de sector 2018 een interessant jaar is geweest. Aan de ene kant was het steeds groter wordende personeelstekort vaak de grootste uitdaging. Aan de andere kant was het voor velen toch een topjaar: de recordzomer zorgde (zeker in bepaalde takken van de horeca) voor flinke omzet en de aanhoudende groei van de economie gaf over de hele breedte mooie resultaten.

Voor het komende jaar kan de branche gaan genieten van de positief gestemde economie. Op dezelfde voet doorgaan dus? Niet helemaal. Voor 2019 zijn er wel een aantal nieuwe trends die we gaan zien.

1. Geniet van goed

Over de afgelopen jaren is er consequent meer aandacht voor of eten wel goed is. Goed voor je lichaam, goed voor de planeet. We willen meer dan alleen genieten van het moment van consumptie; we zijn ons bewust van wat dit doet met de wereld om ons heen, en met ons eigen lichaam. De oorsprong van ingrediënten is belangrijk en een hogere prijs voor duurzame kwaliteit is dan prima. Maar ook gerechten met minder vlees krijgen, net als vegetarische opties, steeds meer aandacht op de kaart. Genieten is nog steeds belangrijk in 2019, maar wel met een bewustere blik.

 

2. In de spotlight

Een sleutelwoord voor 2019 is ook ‘focus’. In plaats van het serveren van een divers en uitgebreid gerecht, staat er 1 ingrediënt in de spotlight. En dit is niet meer altijd het vlees, maar steeds vaker spelen groenten de hoofdrol. Door de focus te leggen op enkele ingrediënten komen pure smaken naar boven.

 

 

3. Consequent conceptueel

Een restaurant draait al lang niet meer om eten alleen, de gast komt voor een avondje uit en wil een totaalbeleving. Hier is de kans om je te onderscheiden. Nog veel te vaak is een concept wel herkenbaar, maar niet overtuigend. Voor het komende jaar gaan we zien dat ondernemers concepten totaal durven door te voeren, en dat (of omdat) gasten dit verwachten.

 

 

 

 

 

4. Denk digitaal

De digitalisering dringt steeds verder door in de horeca; we raken met z’n allen steeds meer gewend aan het gebruik van automatisering en zien hoe dit het dagelijkse en werkende leven makkelijker maakt. Gemak, maar in steeds meer gevallen kan je beter van noodzaak spreken. De druk die het tekort aan horecapersoneel zet op de huidige werknemers, maakt dat efficiëntie vereist is. Snel roosteren met een software voor personeelsplanning, bestellingen opnemen met een app, digitale HACCP registratie en reserveringen die binnenkomen via de site. Kleine of grote tijdsbesparingen die ervoor zorgen dat er toch genoeg aandacht naar de gast kan gaan.

 

5. Kies je moment

De gast van 2019 is niet opgegroeid met een 9 tot 5 mentaliteit; ze zijn gewend aan flexibele werktijden, ’s avonds naar de supermarkt en online is altijd open. Deze flexibiliteit wordt ook verwacht van de horeca. Gasten kiezen waar ze zin in hebben, niet per se wat past bij het moment van de dag. Een warme maaltijd ’s ochtends is voor sommigen juist een goed begin van de dag. Anderen willen het liefst ’s avonds nog genieten van de ontbijtspecials. Dat een deel van de menukaart alleen maar te bestellen is op een bepaald tijdstip past simpelweg niet bij gast van nu.

 

Deel dit artikel

Vragen? Wij nemen geheel vrijblijvend contact met je op!

Wij komen graag bij u langs

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.