Geplaatst op dinsdag 9 januari 2018
Deel dit artikel

2018, het jaar dat we gezonder en natuurlijker drinken. Zo bestelt de consument steeds vaker een non-alcoholische drank. Horecaondernemers maken een non-alcoholische drank specialer door meer aandacht te besteden aan de manier van serveren. Een muntblad hier, rietje daar, wat rode besjes erin en klaar. Ook doet een heus sap-arrangement zijn entree in de horeca en zijn natuurlijke producten in je drankje helemaal HOT. Wat de absolute trends zijn op het gebied van (non-)alcoholische dranken en hoe jij je kopje koffie drinkt in 2018, lees je hier!

Sappen uit de natuur

De botanische gastronomie is in opkomst zegt Food Inspiratie. Al langere tijd was de muntthee een erg populair drankje en ook gemberthee kan niet meer ontbreken op de drankenkaart. Gembershots zie je steeds vaker in, met name, dag-restaurants en kruidensappen worden helemaal het ding. De Nieuwe Winkel in Nijmegen heeft hier een uitstekend voorbeeld van. Zij bieden hun gasten naast een wijnarrangement ook een sap-arrangement aan. Ook bestaat hun wijnarrangement uitsluitend uit natuurwijnen.

 

Wijn uit de natuur

Natuurwijn bestaat al langere tijd volgens vinoloog Karel de Boer. Hij zegt dat het alleen nu pas bekend wordt bij het grotere publiek en dat de wijn steeds vaker te vinden is in de horeca. Het woord natuurwijn spreekt eigenlijk al voor zich. Het idee van de wijnmaker is om dichter bij de natuur te blijven. Druiven worden met de hand geplukt en chemische toevoegingen zijn niet toegestaan. Daarbij wordt de wijn niet geklaard of gefilterd waardoor de wijn wat troebeler is. Sulfiet, een stofje dat de wijn langer houdbaar houdt, wordt ook (bijna) niet toegevoegd. De smaak van deze natuurwijn is in ieder geval heel anders dan de wijn die we gewend zijn. Je proeft meer sherry-en/of notenaroma’s.

 

Paddenstoelen uit de natuur

Een ander voorbeeld van drinken uit de natuur, is het drinken van paddenstoelen in je koffie, thee en warme chocomelk. De paddenstoelen worden eerste gemalen tot poeder en dat kan gemengd worden met de warme drank. Paddenstoelen hebben een positieve invloed op meerdere lichamelijke klachten. De paddenstoelen die gedronken worden zijn onder meer: Reishi, gesteelde lakzwam, Chaga of berkenweerschijnzwam.

 

 

 

In huis gemaakt

Het kopje “Home Made” -Ice Tea’s, -Juices, -Lemonades en -Smoothies, zie je steeds vaker op de kaart staan. Deze huisgemaakte dranken zorgen voor een onderscheidend vermogen. Ook water met een smaakje zoals komkommer, munt, sinaasappel en limoen, of een combinatie daarvan, doet het erg goed. Dit drankje is erg eenvoudig zelf te maken en je verrast je gasten met een verfrissende dorstlesser met zero calories.

 

 

 

Hoe zit het met frisdrank?

Frisdranken worden minder vaak gekozen volgens de Nederlandse vereniging van Frisdranken Waters, Sappen (FWS). Als er al voor frisdrank gekozen wordt, kiezen mensen steeds vaker voor de light of Zero variant. Cola is wel nog steeds het meest populaire drankje onder de frisdranken.

 

 

 

Doe mij maar een biertje

Tegenwoordig is je bestelling niet compleet als je zegt “doe mij maar een biertje”. “Welk biertje had u gewild?” is dan het antwoord. In steeds meer bars en restaurant ligt er een mooie bierkaart op tafel. Van een IPA tot aan een Tripel, en achter elk biertje staat een uitgebreide beschrijving over de smaak en oorsprong. De speciaal biertrend zet zeker door in 2018, volgens Altijd Trek. Tegenwoordig investeren horecagelegenheden ook vaak in eigen huisbiertjes en dat is niet alleen bedoeld voor de mannen. Steeds meer vrouwen tonen hun interesse in een lekker biertje.

 

 

Of toch liever een cocktail

Naast de speciale biertjes blijven cocktails erg speciaal. Tegenwoordig zie je steeds meer variatie in de alcoholsterkte van de cocktail. Zo bieden steeds meer restaurants mocktails, milde cocktails en strong cocktails aan (horecava,2017). Ook van de Gin Tonic is nog niemand genezen. Maar of dit nog een trend te noemen is, is nog maar de vraag.

 

 

In de dranktrends voor 2018 komt goed naar voren dat dranken steeds gezonder, natuurlijker en met meer aandacht bereid worden. De consument maakt bewustere keuzes en de horecaondernemer speelt hier feilloos op in. Naast dat deze trends goed zijn voor de gezondheid, is het ook beter voor de natuur. Al met al, hele goede vorderingen dus.

Deel dit artikel

Vragen? Wij nemen geheel vrijblijvend contact met je op!

Wij komen graag bij u langs

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.