Geplaatst op donderdag 4 januari 2018

Dit zijn de foodtrends | 2018

Veel upcoming trends waren ook al zichtbaar in 2017 en deze trends zetten met volle kracht door in het komende jaar. De gezonde, bewustere keuzes, minder vlees meer groenten en fotowaardige gerechten. Alles moet met meer aandacht, voor meer beleving tijdens een restaurant bezoek. Hier vind je de foodtrends op een rijtje:

Alles in een restaurant maakt men tegenwoordig fotowaardig, van de bar tot aan de toiletten en van een kopje koffie tot aan het dessert. Alles moet er gelikt uit zien. Deze trend is niet zo gek, als je kijkt naar de Instagrammende Millennial. Deze groep zet daadwerkelijk alles op Instagram en dat is een mooie vorm van gratis reclame. De trend is daarom ook om eten Instagrammable op te dienen. Alles moet er kleurrijk, verleidelijk en fotowaardig uitzien.

Bij bovenstaande trend kunnen eetbare bloemen niet uitblijven. Je zag het misschien al voorbij komen in de sterrenrestaurants, maar nu zie je het ook steeds vaker bij de minder luxe eetgelegenheden. Eetbare bloemen geven het gerecht iets aparts, iets kleurrijks en maakt het gerecht een perfect plaatje! De eetbare bloemen die het meest gebruikt worden, zijn: lavendel, vlierbloesem, hibiscus en rozenblaadjes.

Superfoods zijn eigenlijk niet meer noemenswaardig in het lijstje van 2018. Superfoods in poedervorm wel. Superpoeders dus, wordt een echte trend in 2018 (gva, 2017). Uiteraard wel allemaal plantaardig!

De veganistische producten breken in 2018, volgens trendwatchers, nu toch echt door. Veganistische producten komen al steeds meer voor in de supermarkt en op de menukaart. Steeds meer restaurants gaan deze vegan trend oppakken. Het slachthuis voor groenten en de 20% vlees – 80% groenten verhouding, er is geen ontkomen meer aan. Niet alleen voor vegetariërs en veganisten, maar voor iedereen die een keer anders wilt kiezen dan vlees.

In 2018 gaan we nóg meer groene en duurzame keuzes maken. Dit geld voor zowel de ondernemer als de consument. Circulariteit wordt een nieuw topic in de horeca. Hoe gaan we voedselverspilling tegen en hoe kunnen we materialen verantwoord hergebruiken? In 2018 vraagt de ondernemer zich dit vaker af en bedenkt hier ook oplossingen voor.
Circl, een nieuw paviljoen van ABN Amro, geopend in 2017, is het voorbeeld van circulariteit in de horeca. Het pand zelf is zoveel mogelijk circulair gebouwd en de groenten die gebruikt worden, zijn reststromen van supermarkten. Het seizoen bepaald wat de gast op zijn bord krijgt.

Dat er veel gezonde trends voor 2018 zijn, is niet zo gek. Er is steeds meer informatie over dit onderwerp bekend, het is goed voor mens en milieu en er zijn steeds meer middelen beschikbaar om voor gezond te kiezen. Dat men ook wel eens “zondigt”, kijkt ook niemand raar van op. De consument kiest daarom bewust voor ongezond en dan nemen ze het er ook van!

Als laatste, in 2018 wordt het verhaal achter het product steeds belangrijker. Hoelang en op welke manier is het vlees gerijpt? Welke boer verzorgd de kaas en waar komen de groentes vandaan? Story telling, je ontkomt er niet aan in 2018.

Met een mooi verhaal, veel vlees vervangende producten, bewuste keuzes voor mens en milieu en fotowaardige gerechten, ben jij helemaal klaar voor 2018. En om je maximaal te kunnen focussen op deze trends, biedt Horeko handige horeca softwareoplossingen waardoor er veel werk uit handen wordt genomen, processen efficiënter verlopen en jij meer inzicht hebt. Bekijk hier de softwareoplossingen.