Geplaatst op maandag 15 januari 2018
Deel dit artikel

Een bakje koffie is de laatste jaren sterk verbeterd in kwaliteit. De machine, de koffiebonen en de manier van bereiden, over alles wordt zorgvuldig nagedacht door de meeste horecaondernemers. Dat kan ook niet anders want de Barista bars schieten als paddenstoelen uit de grond en je wil als restaurant niet te veel in kwaliteit verschillen met de gespecialiseerde concurrent. Als het gaat om koffie zijn er nogal wat trends voor 2018, en dit zijn ze:

Steeds meer restaurants kiezen voor lokale (micro)branderijen, met deze branderijen heb je wat meer persoonlijk contact, waardoor restaurants meer invloed hebben op de smaak van de blend en je hebt ook nog eens mooie story telling over jouw kopje koffie.

 

 

 

 

 

 

Bovengenoemde trend heeft te maken met dat men over het algemeen meer geïnteresseerd is in de herkomst van een product. Dit geldt zowel voor de consument als voor de horecaondernemer. Men verdiept zich meer in het land van herkomst, hoe er met de boeren wordt omgegaan en of de koffie een duurzaamheidskeurmerk heeft.

 

 

 

 

 

 

Het is steeds gebruikelijker om naast koemelk andere, plantaardige, melk aan te bieden. Denk aan sojamelk, havermelk of amandelmelk. Deze trend zet zich zeker voort in 2018.

 

 

 

 

 

 

Holland Jersey is een nieuw soort melk voor een perfecte cappuccino. De melk komt uitsluitend van Jersey koeien in Nijkerk. Het bevat meer proteïne, eiwit, vitamine en mineralen dan gewone melk.

 

 

 

 

 

 

Koffiecocktails. Het klinkt als muziek in de oren.

 

 

 

 

 

 

 

Naast koffiecocktails ook cold-brew koffie, of terwijl, koude koffie. Deze koffie wordt op een speciale manier gemaakt waardoor er een zachte smaak ontstaat zonder al te veel bitters. De cold-brew koffie is nog niet veel te vinden in restaurants maar wel bij de echte koffiebars zoals Starbucks en Dunkin’ Donuts.

 

 

 

 

 

Filterkoffie is terug van weggeweest maar nu onder noemer: slow coffee. Door verbeterde technieken blijft deze koffie beter houdbaar en volgens veel specialisten doet deze koffie zeker niet onder aan de koffie die men gewend is (Martijn Engels).

 

 

 

 

 

 

Meer investeren in koffietrainingen of een vaste Barista in dienst hebben. Het komt nu al wel voor en in 2018 gaan nog meer horecaondernemers hierin investeren. Werknemers dragen zo meer zorg voor een écht lekkere koffie en zo vergroot je ook het verantwoordelijkheidsgevoel van je team.

 

 

 

 

 

Investeren in kwaliteit, dat blijven de horecaondernemers doen in 2018. Van nieuwe machines voor filterkoffie, tot een kwalitatief hoogstaande melkopschuimer en ook het duurzaamheidsaspect wordt niet vergeten. Aan alles wordt gedacht.  Met veel aandacht en zorg voor de koffie, hopen horecaondernemers het verschil te maken en klanten aan het bedrijf te binden.

Deel dit artikel

Vragen? Wij nemen geheel vrijblijvend contact met je op!

Wij komen graag bij u langs

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.