Geplaatst op woensdag 19 december 2018
Deel dit artikel

Het mysterie achter de prijs van een kopje thee ontrafeld

 

 “Dat kan toch nooit zo duur zijn?!”

 

Een vraag, of eigenlijk meer een opmerking, die nogal eens klinkt. De prijs, en nog sterker de prijsbeleving, heeft in grote mate effect op de tevredenheid van gasten. Positieve geluiden horen we maar al te graag, maar bijna elk bedrijf heeft ook te maken met negatieve recensies. Ze zijn door een gast eenvoudig te plaatsen op een website of sociaal medium en voor de ondernemer soms een doorn in het oog. En dat terwijl een stukje context vaak veel duidelijk maakt.

 

 

Recentelijk heeft een verhaal van een zure recensie in Engeland faam geworven ook aan onze zijde van het Kanaal. Wat begon als het beklag over de prijs van haar drankje, mondde uit in een gedetailleerde inkijk in de cijfers achter dit drankje. Voor wie het bericht niet (meer) zo scherp op het netvlies heeft, een samenvatting:

Een Engelse dame gaat met vriendinnen uit theedrinken. Ze zit krap bij kas, dus bestelt enkel een kop warm water met citroen. Als ze 2 pond moet afrekenen, gaat ze in protest omdat ‘dat beetje water en een schijfje citroen toch zeker niet zo veel kosten’. In reactie op de (veel uitgebreidere) klaagzang, legt de manager uit welke andere kosten erbij komen als je in een restaurant iets bestelt. De ober moet worden betaald voor de tijd die hij met de bestelling bezig is, maar de ondernemer betaalt ook voor loze tijd, sociale voorzieningen en reisvergoeding. Daarbij komen algemene kosten van het bedrijf zoals huur, gas, licht en water, inboedel en verzekeringen. Tel hierbij de BTW en daadwerkelijke kosten van de citroen, en je bent al snel aan 2 pond.

Prijsbeleving

De moraal van het verhaal is dat er veel meer kosten steken achter een gerecht of drankje dan wat je ziet op tafel. De gast is zich hier blijkbaar niet altijd bewust van. Maar ook voor veel ondernemers is het nog lastig om een goede kaartprijs te bepalen. Je wilt niet de verkeerde prijsbeleving bij de gast opwekken, maar je moet natuurlijk ook op je marge letten.

Calculeren is weten

Ondanks dat de dame in het verhaal verontwaardigd blijft, snappen wij met deze uitleg allemaal de prijs voor dit drankje. In dit voorbeeld wordt zelfs nog vlug over de inhoud, water en citroen, gegaan. Denk eens aan recepturen en complete gerechten; die zijn ook nog afhankelijk van verschillende ingrediënten en bereidingstijd. Daarnaast fluctueren de prijzen van ingrediënten vaker dan jij de prijs op de menukaart wilt aanpassen. Weer een risico wat je als ondernemer draagt en wat ingecalculeerd moet worden. De sleutel is hierin om dit ten minste voor jezelf inzichtelijk te krijgen.

Inzicht

Informatie en inzicht zijn in dit geval dus goud, of eigenlijk euro’s, waard. Zowel om een eerlijke prijs te kunnen rekenen, als om transparant te kunnen zijn tegenover je gast. De manager in het voorbeeld heeft duidelijk inzicht in de processen en kan dus met een goed verhaal komen. Horeko Hospitality biedt precies dit inzicht aan ondernemers. Actuele calculaties geven direct inzicht in het complete prijsverhaal van een gerecht. Zo heb jij de marge altijd in de hand.

Weten hoe? Vraag dan vrijblijvend een demonstratie van het systeem aan!

Deel dit artikel

Vragen? Wij nemen geheel vrijblijvend contact met je op!

Wij komen graag bij u langs

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.