Geplaatst op dinsdag 23 oktober 2018
Deel dit artikel

Dit voorjaar is Karin Hülsenbeck-Vonk van Bras 73 in Leusden begonnen met Horeko Planning. Aan tafel in de gezellige brasserie vertelt ze hoe ze zichzelf een dag werk bespaart met Horeko Planning en wat de werknemers er van vinden.

“Dat invoeren in Excel kostte zo veel tijd en was gewoon niet hufterproof”

“Wij zijn horecaondernemers in hart en nieren, al jaren.” Eind 2017 openden Karin en haar man Lex Bras 73, voor het eerst een zaak die elke dag open is. Ze hadden eerder al restaurants en bistro’s gehad, maar die waren altijd 6 dagen per week geopend en dan werkte Karin zelf op de maandag alle uren bij. Aan het eind van een werkdag schreven de werknemers de uren zelf op en de bedrijfsleiders tekenden dat af. Karin voerde alle uren in een Excelsheet in en daarbij kwamen nog de vakantiedagen, dus weer een aparte Excel. Maar Bras 73 is elke dag van elf tot elf open dus werd het bijhouden van de uren te veel werk – “dat invoeren in Excel kostte zo veel tijd en was gewoon niet hufterproof”. Handmatig opschrijven en overtypen ging geregeld mis. Voor Karin was het saai en vervelend werk en ging dit niet altijd met volle aandacht, dus moesten medewerkers haar geregeld confronteren met uren te weinig “uren te veel hoorde je natuurlijk nooit van!”.

“Ik was een hele dag bezig met uren opschrijven en nu neemt Horeko me dat uit handen.”

Na een paar maanden zo te gewerkt te hebben was ze er helemaal klaar mee, er moest een systeem komen. De zoektocht begon bij Google afbeeldingen. Toen al kwam Horeko er gelijk uit “het zag er gewoon zo duidelijk en overzichtelijk uit”. Omdat ook Koninklijke Horeca Nederland Horeko aanbeval, wist ze dat het goed zat. Het eerste gesprek met de accountmanager was onwaarschijnlijk prettig “dus dat was gelijk al een reden dat ik met Horeko in zee ben gegaan”. Met de uren en dus kosten die daarmee gemoeid waren, wordt Horeko makkelijk en ruimschoots terugverdiend – “ik was een hele dag bezig met uren opschrijven en nu neemt Horeko me dat uit handen”.

De werknemers waren ook erg blij met de komst van Horeko. Ze moesten uiteraard eerst wel even wennen aan de nieuwe manier van werken, maar dat ging vrij soepel. Het scheelt voor hen vooral een hoop irritatie “omdat ik voorheen een hoop fouten maakte in Excel”. Nu kunnen medewerkers zelf hun gewerkte uren en vakantie-uren inzien is het ook voor hen een stuk overzichtelijker. En als er een keer iets mis gaat met inklokken, dan is dit zo gecorrigeerd – “dan krijg ik een appje en dan kan ik het, waar ik ook ben, gelijk aanpassen.” Dat het zo goed bevalt bij de werknemers is voor Karin net zo belangrijk als dat het haar zelf tijd bespaart; want als de werknemers blij zijn, stralen ze dat ook uit naar de gasten.

“De roosters hoor ik nooit wat over, dus dat gaat heel goed!”

Het roosteren laat Karin aan de bedrijfsleidster over. “De roosters hoor ik nooit wat over, dus dat gaat heel goed!” De bedrijfsleidster kan direct alle uren en beschikbaarheid zien van alle medewerkers, dus het best passende rooster maken. En voor wat betreft de medewerkers is geen bericht goed bericht. Zij moeten namelijk gewoon lekker kunnen werken zonder zich druk te maken om roosters en uren.

Ook over de nazorg is Karin goed te spreken. Tijdens de installatie en training komt er natuurlijk een hoop informatie op je af, dus is het super dat het vaste team van de helpdesk altijd te bereiken is. “In het begin belde ik om elk wissewasje, maar dat vonden ze helemaal niet erg. Ik werd elke keer met het grootst mogelijke geduld te woord gestaan.” Inmiddels loopt het prima en klokt alleen de keuken nog niet via Horeko; met de drukte van de afgelopen maanden is dat er nog niet van gekomen. Maar gelukkig zit Horeko in de buurt dus “ik kan altijd eens een Horeko College volgen”.

Deel dit artikel

Vragen? Wij nemen geheel vrijblijvend contact met je op!

Wij komen graag bij u langs

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.