Geplaatst op maandag 11 december 2017

Een menukaart maken: hier moet je op letten

 

De menukaart is een essentieel element van het restaurant. Het is het visitekaartje en tevens de showroom van de horecaonderneming. Het maken van een gerechtenlijstje met een passende beschrijving en een bijbehorende prijs, is niet genoeg. Je menukaart is namelijk een belangrijk middel om de keuze van de gast mee te beïnvloeden en als je je menukaart goed inricht kan dit zorgen voor meer omzet.

Hoe je dat doet, lees je hier.

 

Kwaliteit boven kwantiteit

Bij de selectie van gerechten voor de menukaart, moet je jezelf een aantal dingen afvragen: “Welke doelgroep wil ik aanspreken?”, “Wat wil ik uit stralen?”,  en “wat zijn de vaardigheden van het keukenpersoneel”. Beperk je ook tot een vast aantal gerechten. Maak je menukaart niet te groot. Zo verhoog je de kwaliteit van de gerechten, omdat deze meer aandacht krijgt. Ook kan je gerichter inkopen doen en dat zorgt voor minder derving. Bovendien maak je het de gast extra lastig als je te veel gerechten op de kaart zet. Volgens horecards.nl luidt de vuistregel: 10 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 6 nagerechten. Anders creëer je keuzestress.

Prijsbepaling

Het bepalen van de prijs kan een restaurant maken of breken; wanneer de prijs-kwaliteit verhouding niet in orde is, zorgt dit voor ontevredenheid en daar jaag je gasten mee weg. Wanneer je een te lage prijs hanteert, loop jij omzet mis en dat is ook niet wat je wilt. Om er achter te komen wat een gerecht zou moeten kosten, kan je beginnen met het maken van een kostprijsberekening. Wat de gast wenst te betalen, vind je terug in de Menu Engineering.

Wat je nog meer kan doen met Menu Engineering, lees je hier

Prijsnotitie

Naast het bepalen van de prijs, is de prijsnotatie ook iets om over na te denken, daar zit namelijk heel wat psychologie achter. Begin bijvoorbeeld met het weglaten van het euroteken.  Een euroteken zorgt er namelijk voor dat mensen alert worden en je wil niet dat mensen hun keuze baseren op de prijs. Een rond getal als prijs noteren, zorgt er voor dat de prijs visueel kleiner lijkt. Vermeld tevens de prijs direct achter de gerecht-beschrijving. Als laatste is het slim om een relatief duur gerecht op de menukaart te plaatsen waardoor de andere gerechten goedkoper lijken. Onder het dure gerecht plaats je het gerecht dat een hoge winst oplevert omdat dit gerecht vaak gekozen wordt.

Lay-out

De menukaart is een belangrijk communicatiemiddel; deze wordt immers altijd gelezen door de gasten. Vaak zoeken gasten de kaart al online op voordat zij een reservering maken bij het restaurant. Daarom moet de menukaart aanspreken en overtuigen. De gerechten en de prijs zijn uiteraard doorslaggevend maar onbewust wordt men ook beïnvloed door de opmaak. Zorg er daarom voor dat de beleving goed aansluit bij de huisstijl van het restaurant. Zorg tevens voor (geprint)materiaal dat je makkelijk schoonhoudt of kan vervangen.

Wegwijzers van de menukaart

Over de indeling van de kaart moet ook worden nagedacht. Bij het indelen verdeel je de gerechten onder in duidelijke categorieën, deze zijn voor elk restaurant anders. Zo kan een verdeling bestaan uit “voor”, “hoofd”, “na”, maar ook uit “Vis”, “Vlees”, “Vega” en ga zo maar door. Het is slim om deze kopjes duidelijk aan te geven door een andere kleur, lettertype of grootte te gebruiken. Wanneer je iets anders onder de aandacht wil brengen, pas dan een kader toe. Als de categorieën zijn vastgesteld, worden de gerechten onderverdeeld. Houd hier rekening met Menu Engineering. De gerechten die je graag wil verkopen plaats je namelijk boven of onder aan een categorie. Deze worden het meest besteld. Als laatste, controleer je de menukaart op spel- en taalfouten. Dit kan je makkelijk doen met het Gastronomisch woordenboek.

Al met al is het maken van de menukaart niet zo gemakkelijk als het lijkt. Door te letten op de prijsbepaling en -notitie, de lay-out van de kaart en het aantal gerechten, vergroot je je omzet. Deze extra omzet kan je natuurlijk weer goed gebruiken voor andere investeringen bijvoorbeeld.