Personeelskosten in de horeca

 

Weet jij wat je personeelskosten, op bijvoorbeeld een maandag, precies zijn? En staan deze kosten altijd in verhouding tot je omzet? De roosters van horecabedrijven worden veelal in eenvoudige Word- of Excelbestanden gemaakt. Deze programma’s volstaan voor het maken van simpele schema’s, maar worden al gauw onoverzichtelijk als het personeelsbestand te groot wordt. Door het gebrek aan overzicht in de beschikbaarheid van de medewerkers zorgt het rooster telkens weer voor een hoop gepuzzel. Inzicht in de personeelskosten heeft dikwijls helemaal geen prioriteit. En dat is een gemiste kans!

Eenvoudig personeelskosten horeca berekenen

Horeko heeft dé oplossing om snel en eenvoudig roosters te maken mét aandacht voor de personeelskosten: Horeko Planning. Dit gebruiksvriendelijke digitale systeem helpt je om snel en gemakkelijk roosters te maken, waarbij je ook direct inzicht krijgt in de kosten van het personeel. Door deze efficiënte werkwijze bespaar je een hoop tijd en geld!

Horeko Planning: inzicht in personeel en kosten

Horeko Planning bevat een uitgebreide database waarin alle gegevens over personeelsleden, contracten, functies en salarissen kunnen worden opgenomen. Ook geven medewerkers voor elke periode hun beschikbaarheid door. Al deze gegevens bieden jou houvast bij het maken van het rooster. Op basis van de beschikbaarheid en de functies van medewerkers, kun je eenvoudig medewerkers naar de diensten in het rooster slepen. Vervolgens berekent het systeem aan de hand van de salarissen de personeelskosten per dag, week of medewerker. Staan de personeelskosten niet in verhouding tot de (verwachte) omzet voor een bepaalde dag? Dan weet je dit tijdig, zodat je een andere medewerker in kunt plannen om de kosten te verlagen.

Mobiele app

Wanneer het rooster compleet is, kun je het naar je personeel verzenden via de mobiele app. Alle medewerkers ontvangen een melding en zien direct wanneer ze ingepland zijn. Ze kunnen bovendien hun beschikbaarheid voor de volgende periode doorgeven en diensten ruilen via de app. Bij alle diensten die medewerkers onderling ruilen, wordt er goedkeuring gevraagd aan een leidinggevende, zodat je altijd controle houdt over het rooster en de kosten.

Daadwerkelijke kosten personeel

Doordat de werktijden in de praktijk nog wel eens afwijken van de theorie, is het belangrijk om de gewerkte uren bij te houden. Horeko Planning biedt twee handige manieren voor een eenvoudige en betrouwbare urenadministratie; klokken via een vingerafdrukscanner of via de mobiele app. Het systeem houdt vervolgens automatisch de gewerkte uren bij. Zo houd je altijd inzicht in de gewerkte uren en bijbehorende kosten. Wanneer een leidinggevende de urenregistratie goedgekeurd heeft, kan deze geëxporteerd worden naar bijvoorbeeld Excel of de salarisadministratie.

Voordelen

Wil jij inzicht in de personeelskosten van jouw horecabedrijf én efficiënter roosters maken? Onze specialisten laten je graag alle mogelijkheden rondom personeelsplanning zien!