Geplaatst op donderdag 1 maart 2018
Deel dit artikel

Het terrasseizoen is alweer van start gegaan en ondanks het koude weer, stromen de terrassen langzaamaan weer vol. Tegenwoordig besteden horecaondernemers steeds meer aandacht aan de sfeer en de beleving op het terras en daarom is deze plek steeds drukker bezocht. Welke trends jij kan volgen voor een succesvol terrasseizoen, lees je hier!

Designtrends

Stijlen die in 2018 zeker gezien worden zijn: de retro look, industrieel en natuurtinten. Een combinatie van stijlen of materialen, zoals hout gecombineerd met ijzer of retro in een industrieel jasje: je gaat het allemaal zien het komende seizoen. Verschillende hoogtes in tafels en stoelen en variaties in kleur, zijn ook manieren om het terras er mooi bij te laten staan. De horecaondernemer investeert meer in het terras. Dit komt doordat het terras tegenwoordig wordt gezien als een verlengstuk van het interieur. Om het de gast buiten aan niets te laten ontbreken, verdelen horecaondernemers het terras vaker onder in verschillende zitplekken. Zo heb je een loungehoek, dinertafels en een gedeelte met picknicktafels of hoge tafels. Voor ieder wat wils, dus. Terrassen zijn tegenwoordig ook vaker bestand tegen elk weertype door de aansluitbare parasols, heaters, vuurkachels en gezellige dekentjes.

Foodtrends

In 2018 is de overtuiging: “zien doet eten”, van kracht. Een buitengril is daarop het antwoord. Gegrild finger food, zoals kippenkluifjes, gamba’s of rib fingers, worden dit jaar populaire terrashapjes. Desondanks, is de oude vertrouwde bitterbal nog steeds niet weg te denken. De horecaondernemer kan dus ook in 2018 steeds gewoon scoren met dit frituurgerecht. Huisgemaakte gerechten, zoals een zelfgemaakte garnalenkroket of een culinaire hotdog lopen dit seizoen ook erg hard, maar de echte hardlopers zijn nog altijd het bedienend personeel. Om het hen wat makkelijker te maken, is er meer nagedacht over de manier van uitserveren. Het mag wat praktischer. Zo maakt het rustieke houten plankje plaats voor een diep bord, zodat er niks meer vanaf kan rollen. De à la carte gerechten worden zoveel mogelijk opgebouwd op één bord, zo hoeft de bediening niet met allerlei schaaltjes en bakjes te lopen. Naast praktisch, blijft het uiterlijk zeer belangrijk. De gerechten moeten opvallen en Instagram-waardig zijn.

Dranktrends

Gasten gaan tegenwoordig steeds bewuster om met alcohol. Dranken waar minder of geen alcohol in zit, zijn daarom een must op de drankenkaart deze zomer. Het is volstrekt normaal om een non-alcoholische gin & tonic te bestellen. Deze trend komt uit Zuid-Afrika, net zoals Hibiscus sap, Umyombothi (bier gemaakt van maïs) en honingwijn. Ook deze dranken kan je overwegen op de drankenkaart. Azië heeft namelijk het stokje overgedragen aan Afrika en dat betekent dat Afrika het nieuwe inspiratiecontinent is voor de horeca.
Voor de softdrinks geldt dat er wel wat extra spice bij mag, zoals gember of chilipeper: net iets specialer. En als de gast dan toch kiest voor alcohol, zorg dan voor een mooie beleving waarin zowel de smaak als de opmaak aandacht hebben gekregen. Een nieuwe trend op het gebied van de opmaak is groenten-garnituur in plaats van fruit en Citrus. Ook canned premiumbier, is iets wat je nog niet heel vaak gezien hebt en waar in 2018 verandering in komt. Steeds meer premiumbiertjes laten hun bier, in mooie design blikjes, verpakken. Dit bier serveer je zonder glas want in een gekoeld blik smaakt het bier heerlijk.

Met een doordacht terrasdesign ben je niet direct klaar. Ook de gerechten en de dranken verdienen dit jaar meer aandacht voor het oog. 2018 belooft een ‘mooi’ terrasseizoen te worden!
Wil je in de drukte van het terrasseizoen, wel inzicht en structuur behouden? Bekijk dan de softwareoplossingen van Horeko!

Deel dit artikel

Vragen? Wij nemen geheel vrijblijvend contact met je op!

Wij komen graag bij u langs

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.