Geplaatst op maandag 12 februari 2018
Deel dit artikel

Dat er veel voedsel wordt verspild en dat dit een groot probleem is, is al langer bekend. Jaarlijks gaat er namelijk 1,3 miljard ton voedsel verloren. 14% van deze voedselverspilling komt door de horeca (Instock.nl). Volgens Wastewatchers, verspillen organisaties die eten en drinken verkopen, 1 MILJARD euro!! per jaar aan goed voedsel. Dat is, op de eerste plaats, eeuwig zonde, en al helemaal omdat er genoeg manieren zijn om de waste te verminderen. Hoe je voedselverspilling, als horecaondernemer, het beste tegen kan gaan, lees je in deze blog.

 

 

Beperk je menukaart

Hoe meer verschillende gerechten er op de menukaart staan, hoe meer kans je hebt op waste. En hoe meer waste je hebt, hoe meer omzet je mis loopt. Houd het aantal gerechten op je menukaart daarom beperkt. Hierdoor heb je minder verschillende ingrediënten nodig en heb je een beter overzicht van de voorraad. Een goed voorraadoverzicht is essentieel om waste tegen te gaan. Het invullen van stocklijsten kan daarom niet ontbreken aan je takenlijst. Zeker voordat je een bestelling doet, moet je een goed overzicht hebben van je voorraad. Zo haal je nooit te veel in huis.

Wees creatief met je producten

Mochten ingrediënten toch de einddatum naderen, vind dan een andere bestemming voor het ingrediënt. Dag- en weekspecials zijn manieren om verspilling te verminderen en toch geld te verdienen aan ingrediënten die anders weggegooid worden. Denk aan een lekkere soep of amuse, bijvoorbeeld. Mocht het product echt niet meer verkocht worden, verwerk het dan in het personeelseten. Naast specials en personeelseten, zijn deze ingrediënten ook erg goed te gebruiken in halfproducten zoals bouillon of jus.

Portiegrootte

Op portiegrootte valt vaak nog veel te winnen. Gasten hoeven niet méér te eten dan thuis, maar lekkerder. Met name de bijgerechten worden vaak te groot opgediend waardoor de helft in de prullenbak belandt. Op de eerste plaats is dit één van de grootste oorzaken van voedselverspilling in de horeca, en ten tweede had je op één bijgerecht twee keer kunnen verdienen als je het kleiner had opgediend.
Ook het goed bedoelde broodje van het huis, is vanuit waste oogpunt toch niet zo goed bedoeld. Gasten zitten namelijk sneller vol en hierdoor laten zij het hoofdgerecht soms wel voor de helft staan. Het is veel beter om de keuze bij de gast te laten, niet alleen om verspilling tegen te gaan, maar ook omdat je er zo nog wat over verdient.

Registreer je kennis

In de horeca komen veel variabele omstandigheden kijken. Zo weet je nooit precies vooraf hoeveel walk-ins je zal ontvangen en ook is niet bekend wat de gast bestelt. Toch kan je dit wel voor een deel voorspellen. Zo is het vaak drukker in het weekend en bestellen gasten vaker een salade in de zomer. Wanneer je deze kennis gebruikt, kan je een betere voorspelling maken. Een kassarapport geeft je direct inzicht in hoe vaak en wanneer je een gerecht verkocht hebt.
Het probleem oplossen, begint uiteindelijk met het probleem inzichtelijk maken en dat doe je eenvoudig met Horeko Hospitality. Hiermee registreer je namelijk alle ingrediënten en gerechten die worden weggegooid. Zo creëer je direct inzicht in wat je weggooit en de waarde van deze verspilling. En hier pas je dan weer snel je inkoop op aan.

Liever geen buffet

Buffetten zijn echt funest als het om voedselverspilling gaat. Naast dat gasten vaak grotere ogen hebben dan hun maag, verlaag je ook nog eens de houdbaarheid van producten omdat het al voorgesneden en uit de koeling is. Een goed alternatief is live-cooking. Je vergroot niet alleen de beleving van de gast, je verspilt ook geen eten omdat je precies gebruikt wat de gast vraagt.

Motiveer je gasten

De consument is de grootste voedselverspiller. Maar liefst 42% verspilling komt door de thuis-kok (Instock). Het is daarom van groot belang om je gasten te motiveren en bewust te maken van voedsel-waste. Dit doe je door bijvoorbeeld goede slogans en/of statements te plaatsen in het restaurant over hoe jullie voedselverspilling tegen gaan. Ook een inspirerend verhaal in de menukaart of het verhaal zelf vertellen aan tafel, helpt de gast bewuster met verspilling om te gaan. Een concreet voorbeeld hiervan is het aanbieden van kleinere porties in de menukaart en bij het opnemen van de bestelling. Je komt niet alleen flexibel over, het triggered de gast ook om na te denken over zijn of haar voedingsbehoefte. Wanneer er veel van het gerecht overblijft, stel dan voor om het gerecht in te pakken en mee naar huis te geven. Geef hierbij ook bewaar en bereidingstips bij. Om voedselverspilling tegen te gaan, heb je de gast toch echt nodig.

Dat voedselverspilling een groot probleem is, is nu wel duidelijk. In 2030 wil de Verenigde Naties wereldwijd 50% minder voedsel verspillen. Dat is een erg mooi streven waar we allemaal hard aan moeten werken. Door de keuzes op de menukaart te beperken, voorraden goed te checken, een goede voorspelling te maken en door gasten te stimuleren bewuste keuzes te maken, kunnen we in de horeca al heel wat stappen zetten en, niet onbelangrijk, meer geld verdienen!

Deel dit artikel

Vragen? Wij nemen geheel vrijblijvend contact met je op!

Wij komen graag bij u langs

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.